Followers

Tuesday 29 January 2013

Strikka tubeskjerf

 

Nå er det strikkefeber på jobben. "Alle " strikker seg tubeskjerf for tida, og jeg er igang med nummer to.

Har du lyst til å prøve deg? Veldig raskt og enkelt å strikke. Dessuten er det dekorativt, varmt og deilig å ha på seg!

Skjerfet sys sammen i kortendene, og surres to ganger rundt halsen.
Slik ser det ut:


Her er hva du trenger for å komme igang:
  • Strikkepinner nr 7 (jeg bruker rundpinne, 60 cm lang)
  • 2 nøster Baby Alpaca Silk fra Drops (a 50 g)
  • 1 nøste Vivaldi fra Drops (50 g)
Det er fint å velge to ganske like farger, du skal strikke med begge nøstene samtidig (dobbel tråd).

Teknikken heter "Falsk patent". Det høres kanskje vanskelig ut, men det er det ikke.

Legg opp 57 masker (eller det antallet du ønsker, må være oddetall).
Start alle pinner på denne måten:
Strikk tre masker rett. Den neste masken skal løftes av og flyttes over på pinnen du har i høyre hånd (ikke strikkes), men du må legge tråden foran først. Så du legger altså tråden foran maska du skal løfte av, og stikker så pinnen rett inn i maska fra siden, og løfter den over på den pinnen du har i høyre hånd.
Her er to bilder som viser dette:


Slik fortsetter du ut pinnen, men nest siste maske løftes av og siste maske strikkes rett. Du skal strikke fram og tilbake, og strikke neste pinne på samme måten.

Slik blir mønsteret:




Strikk helt til du har så mye garn igjen at du klarer å felle av. Du vil nok få en liten rest av Baby Alpaca Silk garnet.
Du skal sy sammen i kortendene, men først må du vri den ene enden en halv runde rundt, slik at du syr sammen rettsiden mot vrangsiden. Skjerfet ligger peneren rundt halsen når du syr sammen på denne måten.




På bildet over kan du se at det ikke er sydd sammen som en sirkel, men som beskrevet over.

Jeg har fått denne oppskriften muntlig av en kollega, som igjen hadde fått den av ei venninne. Jeg vet ikke om den er hentet fra en bok eller om det er en designer som står bak mønsteret.

Håper du ble inspirert til å sette igang! Fin gaveide, eller hvorfor ikke strikke et til deg selv?

Strikkehilsen fra Liv Aagot




28 comments:

  1. Hei! Kjempefin blogg! Ønsker meg skjerfet til bursdagen min.. Eller kanskje jeg skulle følge den gode bruksanvisningen og strikke et selv:) klem lillesøster

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skal nok bli ei råd med et skjerf til bursdagen, kjære søster! Klem :)

      Delete
  2. Det var kjempefint ! Takk for at du deler, Liv Ågot ! Fikk lyst til å starte med en gang, men har en ulltrøye og ei skapelljakke jeg må avslutte først.... ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hyggelig å dele godene vet du, Elin:) Du har noen prosjekter på gang - flink du!

      Delete
  3. Så koselige å strikke sammen;) Kjempefint og deilig skjerf.

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Hei!! Takk for hyggelig kommentar!:-). Fin tubehals!! Har et fint nøste som jeg kanskje kan strikke en slik av!! Annek:-)

    ReplyDelete
  6. Hei!! Takk for hyggelig kommentar!:-). Fin tubehals!! Har et fint nøste som jeg kanskje kan strikke en slik av!! Annek:-)

    ReplyDelete
  7. Takk det samme, Annek :) finn fram garnet og sett igang så har du skjerf til helga!

    ReplyDelete
  8. Kjekk oppskrift, takk skal du ha! Kjekt at du var innom bloggen min og!

    ReplyDelete
  9. Fin oppskrift!! Hvor langt strikker du det? Tenkte på å strikke med ei annen garn type....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei Anonym! Takk for det. Skjerfet er ca 1m 40cm når jeg syr det sammen. Lykke til! Liv Aagot :)

      Delete